Bezpieczeństwo
w najbliższym otoczeniu daje podstawę do harmonijnego funkcjonowania w miejscu
zamieszkania.
Zaspokojenie jednej z podstawowych potrzeb człowieka, jaką jest poczucie
bezpieczeństwa, wymaga podejmowania szeregu wielokierunkowych przedsięwzięć,
często z różnymi instytucjami. Ważne jest, by pamiętać, że wszyscy mamy wpływ
na nasze bezpieczeństwo. Aby przybliżyć Policji jak również Straży Miejskiej
problemy związane z bezpieczeństwem na terenie spółdzielczych zasobów
mieszkaniowych, Zarząd Spółdzielni i Rada Nadzorcza, w celu jak najlepszej,
przynoszącej efekty współpracy w tym zakresie postanowiły spotkać się z
przedstawicielami tych jednostek.
W
dniu 15.10.2014r. odbyło się posiedzenie Zarządu Spółdzielni w którym udział wzięli
zaproszeni przez Zarząd przedstawiciele Straży Miejskiej tj. Komendant Pan
Janusz Wiaterek oraz jego ówczesny Z-ca Pan Artur Lorentowicz.
W posiedzeniu tym udział wziął również Przewodniczący Rady Nadzorczej Pan
Bogusław Zwierz. Celem tego spotkania było między innymi przedstawienie nowemu
kierownictwu Straży Miejskiej
problemów jakie najczęściej
występują w trakcie zarządzania zasobami mieszkaniowymi a dotyczących
bezpieczeństwa zamieszkiwania w spółdzielczych zasobach. Komendant Straży
Miejskiej przedstawił swój plan działania w zakresie pełnienia powierzonej mu
funkcji. Poinformował, że między innymi w ramach poprawy bezpieczeństwa w
mieście i przybliżenia mieszkańcom
funkcjonariuszy Straży Miejskiej zamierza wprowadzić funkcję Strażnika
Rejonowego tj. po dokonaniu terytorialnego
podziału miasta na 6 regionów, do każdego z tych regionów
przyporządkowanie jednego strażnika, którego działanie byłoby zbliżone do funkcji dzielnicowego policji.
Takie zamierzenia są jednak uwarunkowane koniecznością pozyskania funduszy na
zatrudnienie odpowiedniej ilości strażników. W dyskusji jaka miała miejsce
podczas tego spotkania przedstawiciele Spółdzielni w sposób szczegółowy wskazali w jakich kwestiach oczekują pomocy
ze strony Straży Miejskiej i jakie
naganne zachowania przysparzają wielu problemów w zarządzaniu nieruchomościami.
Przedstawicielom Straży Miejskiej przekazano na piśmie poszczególne
problemy występujące na osiedlach
mieszkaniowych z konkretnym wskazaniem budynków i osiedli, których one dotyczą.
Komendant oświadczył, że do zakresu działania Straży Miejskiej należą w
szczególności następujące sprawy: ochrona spokoju i porządku w miejscach
publicznych, współdziałanie
w zakresie ratowania życia i zdrowia mieszkańców oraz ochrona porządku
podczas zgromadzeń i imprez publicznych.
Straż Miejska działa w strukturze Urzędu Miasta na prawach wydziału. Działania
uzależnione są od możliwości finansowych Miasta, jednakże będą czynione
starania w celu poprawy i rozszerzenia działalności Straży Miejskiej.
Zarząd zaproponował Komendantowi Straży Miejskiej udostępnienie powierzchni administracyjnych w celu umożliwienia Strażnikom kontaktów z mieszkańcami spółdzielczych zasobów. Komendant wyraził wolę bliższej współpracy, chęć odbywania spotkań z mieszkańcami oraz uczestnictwa w zebraniach spółdzielczych.
Z
dniem 2 lutego br. został uruchomiony na terenie miasta alarmowy numer telefonu
do Straży Miejskiej Miasta
Mińsk Mazowiecki – 986. Numer jest bezpłatny, obowiązuje w granicach
administracyjnych miasta i będzie dostępny we wszystkich sieciach telefonii
komórkowych i telefonach stacjonarnych.
Dyżurnemu Straży Miejskiej można zgłaszać wszystko, co narusza porządek
publiczny w mieście i zagraża bezpieczeństwu mieszkańców, poczynając od
wszelkiego rodzaju aktów wandalizmu. Każda rozmowa będzie nagrywana, a
zgłoszenie telefoniczne mieszkańca monitorowane co do sposobu i jakości
zakończenia interwencji służb, będącej skutkiem telefonicznego zgłoszenia
mieszkańca. Osoba zgłaszająca będzie zwrotnie informowana o sposobie zakończenia
zgłoszonej przez siebie sprawy. Powołano również funkcję strażnika rejonowego.
Do wynikłego z podziału miasta terenu, przyporządkowanych jest sześciu
strażników rejonowych, do których można zgłaszać nurtujące mieszkańców sprawy
osobiście lub pod wskazany wyżej numer
telefonu. Personalne przyporządkowanie nieruchomości spółdzielczych do
poszczególnych strażników miejskich znajdziecie Państwo na naszej stronie
internetowej www.smprzelom.pl oraz stronie internetowej Straży Miejskiej
www.strazmiejskaminskmaz.pl. Ponadto informacje takie zamieściliśmy w tablicach
ogłoszeń budynków. Zarząd i Rada Nadzorcza Spółdzielni szukając dalszych
rozwiązań dotyczących problemów bezpieczeństwa postanowiły w tej kwestii
spotkać się również z przedstawicielami Policji.
Dnia
20.10.2014r. na zaproszenie Przewodniczącego Rady Nadzorczej Komendant
Powiatowy Policji w Mińsku Mazowieckim wspólnie z Kierownikiem rewiru
dzielnicowych wzięli udział w posiedzeniu Rady Nadzorczej i Zarządu
SM „Przełom”. W posiedzeniu wzięli udział również mieszkańcy budynku przy ul.
Kopernika 7, którzy chcieli podzielić się swoimi opiniami na temat
bezpieczeństwa. Komendant zapoznał się dokładnie ze stanowiskiem
uczestniczących w zebraniu oraz z propozycjami i sugestiami ze strony władz
Spółdzielni, zapewniając o wzmożeniu policyjnych działań na rzecz poprawy
bezpieczeństwa publicznego, a przy tym wskazując organom spółdzielni
rozwiązania mogące dać większe poczucie bezpieczeństwa, takie jak rozwijanie
monitoringu na terenach i obszarach zarządzanych przez Spółdzielnię. Podczas
wspólnych rozmów postulowano między innymi o zwiększenie działań prewencyjnych,
szczególnie tam, gdzie występują sytuacje związane z łamaniem norm prawnych.
Komendant podkreślił, że mimo, iż na terenie zasobów spółdzielczych funkcjonują
dwa punkty dyżurów funkcjonariuszy – policjantów, gdzie bezpośrednio można
porozmawiać i zgłosić sytuacje wymagające interwencji to mieszkańcy
sporadycznie korzystają z możliwości osobistego kontaktu ze swoim dzielnicowym.
Z przeprowadzonych spotkań nasuwa się wniosek bardziej aktywnej współpracy zarówno z Policją, Strażą Miejską jak i administracją naszej Spółdzielni. Nie bójmy się szybko i zdecydowanie reagować. Ze strony osób i organów zobowiązanych do reakcji gwarantujemy pełną anonimowość i dyskrecję. Powyższe pozwoli na szybkie i skuteczne odnalezienie sprawców nagannych zachowań i wpłynie na ograniczenie szkód wyrządzanych przez wandali. Niech sprawca płaci za szkody, które wyrządził sam lub jego małoletni członkowie rodziny. Obniży to ponoszone koszty na utrzymanie spółdzielczych zasobów.